6 TIPS VOOR BEGINNENDE SPORTERS

  1. Kies iets wat je leuk vindt! Ga op zoek naar een sport waar je blij van wordt. Hou je niet van gewichtheffen in de sportschool, begin er dan ook niet aan. Houd je niet van hardlopen, doe het dan niet. Ga op zoek naar iets wat je wel leuk vindt, en wat wel bij je past. Zo is de kans veel groter dat je het volhoudt. En wat die sport dan is, kan voor iedereen anders zijn.
  2. Moeite om alleen te gaan sporten? Zoek een maatje! Ga samen met iemand sporten op een vast tijdstip in de week. Op deze manier hebben jullie beide een stok achter de deur om toch te gaan en het is nog gezellig ook!
  3. Wanneer je echt net begint met sporten, bouw het dan rustig op. Wanneer je te hard van stap loopt, is de kans groot dat je er al snel geen plezier meer in hebt. Wanneer je het rustig opbouwt, is de kans groter dat je het ook op langere termijn volhoud.
  4. Ga elke week op dezelfde momenten sporten. Door structuur aan te brengen in het sporten, is het gemakkelijker om vol te houden. In het begin zal het wennen zijn. Daarna weet je niet beter dat maandag en donderdag je sportavonden zijn. Doordat het elke week op dezelfde dag is weet je waar je aan toe bent, en kun je er ook gemakkelijk rekening mee houden.
  5. Bij een aantal sporten lukt het om je voortgang bij te houden. Als de mogelijkheid er is, maak er dan gebruik van. Het is erg motiverend om bij te houden hoe de vooruitgang gaat. Lukt het om steeds een stukje verder hard te lopen? Of een baantje extra te zwemmen? Noteer het, het zal motiverend werken!
  6. Eet goed voor dat je gaat sporten. En met goed bedoel ik niet te veel, maar ook niet te weinig. Niks is vervelender dan sporten met een lege maag. Sporten terwijl je net een zware maaltijd hebt gegeten is echter ook geen succes. Eet een lichte maaltijd, of neem een snack (bijvoorbeeld een stuk fruit of een schaaltje yoghurt) voordat je gaat sproten.

Annemie Blokzijl gewichtsconsulent